Förra veckan bevakade jag den fenomenala Copenhell-festivalen i Köpenhamn för Sydsvenskan. Eller rättare sagt, jag bevakade två dagar av tre och skrev inte mer än nödvändigt (det vill säga inget alls) om headliners som SCORPIONS, KING DIAMOND och MEGADETH.
Men jag såg en massa annat bra (och en del jättedåligt) och det kan ni läsa om här, här och här. Bara det faktum att CONVERGE och TRIBULATION spelade i år gör 2016 till festivalens hittills bästa upplaga.
John Carpenter spelar inte hårdrock, men väldigt många som gillar hårdrock gillar hans filmer och musik. Igår spelade han i Köpenhamn och var uppenbaligen väldigt efterlängtad. Orvar Säfström satt längst fram och dyrkade, som sig bör. Jag skrev så här i Sydsvenskan om arrangemanget och inser att jag måste kolla på "They live" snarast.
MUSCLE AND MARROW är ett ganska fantastiskt band som spelar musik som låter ganska likt doom metal, men känns som något annat. Jag recenserar deras nya album "Love" i Sydsvenskan idag, läs här.
Igår var jag i Köpenhamn och såg PVRIS, ett band som är populärt bland dagens ungdom. Och hos mig med, för den delen. För tio år sedan hade jag skrivit något om "guilty pleasure"-musik, men det är jag för gammal för nu. Jag gillar't. Och tyckte så här om konserten.
Igår såg jag BARONESS på Lille Vega i Köpenhamn. Det var bra. För utförligare omdöme, läs min recension i Sydsvenskan. Kan tillägga att förbandet CLOSET DISCO QUEEN var ungefär hundra gånger bättre än namnet antyder. Grymt ösig instrumentalduo, som dessutom hade nästan lika tjusig merch som BARONESS.
Min redaktör kommenterade förresten recensionen via mail: "Fem miljoner latinamerikanska Roxettefans känner igen sig i den där beskrivningen. Byt ut Baroness mot den dödsdömda Marie Fredriksson bara."
Igår såg jag RAUBTIER på KB i Malmö. Om det evemanaget tyckte jag så här i Sydsvenskan. De spelade tyvärr inte "Tropaion", den bästa låten på nya skivan "Bärsärkagång", men jag hade roligt ändå. Det generösa merchutbudet inkluderade en babybody och fick mig för ett ögonblick att önska att mina barn var yngre.
Ståupparen Kristoffer Appelquist är kanske inte så metal, men temat för hans senaste föreställning är det. "Kristoffer Appelquist är död" spanade jag in på Lunds stadsteater igår, här är recensionen.
Såg REFUSED på KB igår. Det var väldans bra. Läs min recension i Sydsvenskan, vetja. Sen kan ni lyssna på den här remixen av "Elektra", som låter som jag trodde att låten skulle låta i sin Shellback-producerade originalversion.